سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کرونا و تأثیر آن بر روی پوست

 

مقدمه:

ویروس کرونا ویروسی است که عمدتاً دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر می‌کند ، اما در موارد خاص ممکن است روی پوست نیز تأثیر بگذارد. در این بیماری پوست به‌راحتیتحت تأثیر قرار می‌گیرد زیرا ویروس کرونا ابتدا با پوست و غشای مخاطی در تماس قرار می‌گیرد. مطالعات متعددی در حال بررسی علائم ویروس کرونا در پوست هستند که به اشکال مختلف مانند بثورات، تاول، تحریک، درماتیت و غیره ظاهر می‌شود. استفاده بیش‌ازحد از ضدعفونی‌کننده‌ها و صابون‌ها نیز در شرایط شیوع این بیماری می‌تواند مشکلات پوستی ایجاد کند. تجهیزات محافظتی شخصی همچنین می‌توانند باعث تحریک پوست و غشای مخاطی شوند که خرید اینترنتی کرم ترمیم پوست و کرم آبرسان از طریق داروخانه آنلاین می تواند کمک بزرگی به بهبود مشکلات پوستی کرونا بکند.

وضعیت افراد مبتلا به پسوریازیس

ازآنجایی‌که افراد مبتلا به اختلالات پوستی مانند پسوریازیس در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، افسردگی و سایر مشکلات سلامتی هستند ممکن است وقوع موارد جدی و مرگ را به دنبال COVID-19 افزایش دهد.

انواع مختلف بثورات پوستی

در حال حاضر موارد زیادی از بثورات پوستی در بیماران COVID-19 در حال گسترش در سراسر جهان است. بثورات می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد. برخی از آن‌ها به‌صورت لکه‌های قرمز کوچک و برخی دیگر به‌صورت ضایعات مسطح یا برجسته‌تر ظاهر می‌شوند. بعضی از آن‌ها ظاهری شبیه کندو دارند، درحالی‌که برخی دیگر مانند پاهای سرمازده به نظر می‌رسند. وضعیت پوست نیز ممکن است منجر به افزایش خطر عفونت توسط ویروس کرونا شود. ویروس کرونا ممکن است از طریق تماس با بافت‌های زیرپوستی، سطح مخاط یا رگ‌های خونی باعث عفونت پوستی شود.

مصرف مواد ضدعفونی‌کننده چه تاثیری بر کرونا دارد؟

طبق گفته WHO استفاده از مواد سفیدکننده یا مواد ضدعفونی‌کننده دیگر از COVID-19 محافظت نمی‌کند. سفیدکننده یا هر ماده ضدعفونی‌کننده دیگری در صورت بلعیدن سمی است و باعث تحریک و آسیب به پوست می‌شود. دست‌ها باید با استفاده از مواد شستشوی دست مبتنی بر الکل و یا با آب و صابون ملایم تمیز شوند که آسان‌ترین روش برای از بین بردن ویروس است. از لامپ‌های فوق بنفش نمی‌توان برای ضدعفونی کردن دست یا مناطق مختلف پوست استفاده کرد زیرا ممکن است باعث تحریک پوست شود.

تحقیقات نشان داده است که 20? از بیماران علائم بثورات قرمز را در ناحیه تنه خود نشان داده‌اند و تعداد کمی از کهیر و تاول‌هایی شبیه آبله‌مرغان رنج می‌برند. نتیجه مطالعه دیگری که در اوایل آوریل توسط سازمان پوست گزارش شد، نشان داد که بیش از 400 متخصص پوست فرانسوی اظهار داشتند که بیماران کرونایی دارای برخی علائم مربوط به مشکلات پوستی مانند بثورات قرمز، کهیر و ضایعاتی شبیه سرمازدگی هستند.

وضعیت پوستی کودکان کرونایی

در اکثر کودکان کرونایی تغییرات عروقی پوستی مانند ضایعات پورپورا، پتشی و کبودی نیز مشاهده‌شده است. ویروس کرونا ممکن است علائمی از انسداد رگ‌های خونی مانند کبودی‌های ریز یا پتشی و کبودی‌های گذرای جوش مانند را نشان دهد. مشخص‌شده است که ویروس کرونا به زنجیره β هموگلوبین حمله می‌کند و با گرفتن پورفیرین سنتز هم (Heme) را مهار کند. این مسئله می‌تواند تغییرات عروقی پوست ناشی از ویروس کرونا را در پوست توضیح دهد. همچنین مشاهده شد که ماسک‌های پزشکی می‌توانند باعث ایجاد روزاسه، آکنه ولگاریس، سایش و کبودی پوست شوند.

پایان:

درنهایت گفته می‌شود کرونا ویروس درماتوتروپیک نیست و اختلالات پوستی به وجود آمده ناشی از تماس طولانی‌مدت با تجهیزات محافظ شخصی و استفاده بیش‌ازحد از محصولات بهداشتی است. شستشوی بیش‌ازحد دست با مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده می‌تواند پوشش هیدرولیپید سطوح پوست را تحت تأثیر قرار داده که باعث تحریک پوست شود و ایجاد درماتیت تماسی می‌شود. ازآنجایی‌که دست‌ها در طول روز با سطوح مختلفی در تماس هستند، لمس مرتب صورت از طریق دست، میکروب‌ها و آلودگی‌ها را به بدن منتقل می‌کند. شستن و پاک‌سازی منظم دست‌ها با ضدعفونی‌کننده‌های حاوی الکل ، ایمن‌ترین راه جلوگیری از شیوع ویروس کرونا است. شایان‌ذکر است که برخی از بثورات COVID-19 ناشی از خود ویروس نیست، بلکه ناشی از پاسخ ایمنی بدن به ویروس است. به‌عنوان‌مثال، تحقیقات نشان می‌دهد برخی از آن‌ها ممکن است در اثر فعال شدن بیش‌ازحد بخشی از سیستم ایمنی بدن باشد که به‌عنوان پاسخ "مکمل" شناخته می‌شود و  منجر به آسیب عروق خونی و کبودی می‌شود. فعالیت مکمل در افراد مسن افزایش می‌یابد که به‌خوبی می‌تواند عوارض جدی‌تر COVID-19 را در این گروه سنی نشان دهد. به طور کلی چنانچه درگیر این آسیب های پوستی شده اید خرید اینترنتی کرم ترمیم کننده و پوست و همچنین خرید قرص کلاژن ساز از طریق داروخانه آنلاین پیشنهاد می گردد.